אם אתה עובד שכיר ולא הגעת עבודה בגלל מחלה, המאמר להלן נועד עבורך ונכתב ע"י עו"ד המתמחה בדיני עבודה.

נפרט להלן מספר נקודות חשובות ועיקריות בחוק דמי מחלה אודות זכויות העובד.

(יצוין כי האמור להלן מתייחס לעובד שכיר במשק שלא חל עליו הסכם קיבוצי או צו הרחבה לפי ענף עבודה ספציפי ואינו עובד במגזר הציבורי, להם קיימים זכאויות נוספות מעבר למפורט להלן):

• עובד שכיר זכאי לימי מחלה כאשר איננו חש בטוב ונמצא באי כושר זמני לביצוע עבודתו, וכן קיימים ממצאים רפואיים של מצב רפואי לקוי.
  • עובד הנעדר מהעבודה מפאת מחלה נדרש להמציא למעסיק מאת רופא מטפל, תעודה רפואית בדבר ימי מחלה. כלומר, אישור מחלה.
  • עובד שנעדר מהעבודה מפאת מחלה, זכאי לתשלום עבור ימי ההעדרות.

–  עובד צובר בשנה 18 ימי מחלה , והם מצטברים עד ל- 90 ימי מחלה לאורך תקופת עבודה.

-את צבירת ימי המחלה ניתן לראות בתלוש השכר, בכל חודש נצבר יום וחצי (1.5).

-עובד הנעדר מהעבודה בשל מחלה זכאי לתשלום מהמעסיק החל מהיום השני למחלה, אך הניכוי ממכסת הצבירה של ימי המחלה מתחיל מהיום הראשון.

– עובד זכאי להעדר מהעבודה על חשבון ימי מחלה לצורך טיפול בילד, בן זוג או הורה במקרה של מחלה ממארת או מוגבלות.

– האמור לעיל חל על עובדים במשרה מלאה, ובמקרה שעובד מועסק בבמשרה חלקית או עובד שעתי או עובד יומי– תחושב צבירת ימי המחלה ביחס לאופי המשרה.

תשלום עבור ימי מחלה:

-עבור היום הראשון למחלה לא ניתן תשלום ע"י המעסיק.

עבור היום השני והשלישי זכאי העובד ל- 50% מהשכר הרגיל

והחל מהיום הרביעי והלאה זכאי העובד ל- 100% משכר העבודה.

עם המצאת אישור מחלה למעסיק, התשלום ניתן אוטומטי ע"י המעסיק בשכר הקרוב.

בתלוש השכר של חודש הההעדרות ניתן לראות בשורה נפרדת בתלוש את מס' ימי המחלה שנוצלו, ולצידם את התשלום עבורם.

– לידיעתך, אם לא קיימת לך יתרה בימי המחלה לניצול, ניתן לבקש מהמעסיק לפדות את ימי החופשה הקיימים לך ביתרה, עבור הימים שנעדרת מהעבודה.

-עובד שמעסיקו שלל ממנו את הזכות לתשלום דמי מחלה רשאי לתבוע פיצויים מכוח חוק דמי מחלה דלעיל.

לייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות ע"י עו"ד המתמחה בדיני עבודה צור קשר ותאם פגישה עם עו"ד ניצן בצון סבן.

050-2004810

כל האמור מנוסח בלשון זכר לצורך הנוחיות בלבד ומיועד לנשים וגברים כאחד, וכל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב, ובכל מקרה מומלץ להיוועץ בעו"ד על מנת לעמוד על מלוא הזכויות.