כיום מקובל מאוד לדבר רבות על זכויות עובדים במשק. ישנם אגודות שמארגנות כנסים וערבים שונים במטרה להעניק מידע חשוב לעובדים כדי שידעו בדיוק מהן הזכויות שלהם ולא יגיעו למצב בו הם יהיו מנוצלים על ידי מעבידים לא הוגנים שלוקחים את החוק לידיים ופועלים בו כרצונם הטוב. היו מספיק מקרים מעולם בהם עובדים גילו לאחר תקופה שלא שולמו להם כספים שהיו מגיעים להם כחוק כמו קרנות השתלמות, קרן פנסיה, דמי הבראה וכד'.

גם למעביד יש זכויות…

מרוב העיסוק הרב בזכויות העובדים שוכחים מעט מכך שגם למעסיקים יש זכויות, כמובן שאי אפשר לשכוח את החובות אך לא ניתן להתעלם מהמעסיקים באופן גורף . ישנם עורכי דין לעניני עבודה שיכולים לסייע למעבידים שונים העוסקים בתחומי עיסוק מגוונים להימנע מתביעות לא מוצדקות של עובדים, למנוע מצב של הגעה להוצאה לפועל ושאר צרות שיכולות להיגרם כתוצאה מאי ידיעה של חובות וזכויות של המעסיק. עורכי הדין הללו בקיאים בכל הסעיפים ותת הסעיפים בתחום ויכלו לסייע במקרים רבים ומגוונים.

חובות המעביד נגזרים משני מקורות מחוקי מגן ומהסכם קיבוצי כללי, נפרט אותם בקצרה:

  • תשלום השכר צריך להיות לא פחות משכר מינימום המוגדר בחוק באותה תקופה. ישולם לא יאוחר מה-9 לחודש עבור החודש הקודם. חל איסור לכלול בשכר תשלום עבור שעות נוספות או עבור ימי חופשה.
  • חופשה וימי מחלה- ימי חופשה אין מטרתם להגדיל את שכר העובד אלא לאפשר לו לנצל בפעול את ימי החופשה הניתנים לו על פי חוק, בהתאם לוותק שלו. על המעביד לשלם לעובד על ימי מחלה החל מהיום השני למחלתו.
  • תשלום דמי נסיעות- על המעסיק לשלם לעובד תשלום עבור כיסוי דמי נסיעות לפי התעריף של כרטיס נסיעה חודשי בתחבורה ציבורית.
  • דמי הבראה- זכות זו של העובד יכולה לבוא לידי מימוש רק עם תום השנה הראשונה שלו לעבודה. נהוג לשלם דמי הבראה במשכורת חודש יולי.

ישנם עוד חובות שקשורים למעסיק אך יש לו גם זכויות וחשוב לדעת אותן במלואן"

למעסיק זכות לקזז משכר העובד סכומים שונים מעבר למיסים הרגילים. עורך דין לענייני עבודה ידע לתת לכם פירוט מדויק של המקרים בהם ניתן לקזז את משכרו של המעסיק. כמו כן, אם העובד גרם נזק לעסק למעביד ישנן זכויות לפצות את עצמו באופן של שלילת דמי פיצויים מהעובד אך שוב בכל מקרה כזה חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה כדי להימנע מתביעות ומבעיות משפטיות.