דיני עבודה תביעת דמי תאונת עבודה חלק שני

 

כיצד מגישים תביעה למוסד לביטוח לאומי?

עובד שכיר

כפי שכבר הסברתי במאמר הקודם מומלץ להיעזר בעורך דין כבר מהשלב הראשון. מעבר לכך, עלייך להצטייד בטופס הפניה לטיפול רפואי הידוע כטופס 250. מלא את פרטייך וחתום עם טופס ההפניה לטיפול הרפואי פנה למחלקת תאונות עבודה בקופת חולים בה אתה חבר, ומסור את הטופס לרופא, הרופא ייתן לך "תעודה רפואית ראשונה לנפגעי בעבודה".

לאחר מכן עלייך למלא טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה בעבודה ולצרף למסמכים את התעודה הרפואית שקיבלת מרופא קופת החולים, במידה וטופלת בבית חולים צרף גם את דו"ח חדר המיון בין אם בית החולים בחיפה, בחדרה או בירושלים.

ניתן למלא את טופסי התביעה באתר של המוסד לביטוח לאומי בצירוף המסמכים הרלוונטיים. אפשר לשלוח את טופסי התביעה גם בדואר, בפקס או בתיבת השירות של הסניף המקומי.

ישנם מעסיקים אשר קיבלו הרשאה מהביטוח הלאומי לשלם דמי פגיעה לעובדיהם. במקרים אלו ישלם לך המעסיק את דמי הפגיעה, והביטוח הלאומי יחזיר לו את הכספים ששילם. בטופס התביעה עלייך לתאר את הפגיעה ונסיבותיה, לרשום את תאריך הפסקת עבודתך כתוצאה מהפגיעה במידה וחזרת לעבודה, ציין תאריך החזרה לעבודה ופרטים על הטיפול הרפואי שקיבלת, חתום על התביעה במקום המיועד לכך.

כמו כן עלייך לחתום ויתור על סודיות רפואית, ניתן להגביל את תוקף טופס הויתור הנ"ל בזמן, התייעץ בשלב זה עם עורך הדין שמלווה אותך. עובד שכיר ימסור את טופס התביעה למעסיק. המעסיק יאשר את נסיבות הפגיעה, יפרט את שכרו של המבוטח בכל אחד משלושת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיק את עבודתו עקב הפגיעה, ויחתום במקום המיועד לכך בטופס.

הגשת התביעה לביטוח הלאומי

יגיש הנפגע טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי, ובו יצהיר על פרק הזמן שלא עבד כלל או שצמצם את עבודתו עקב הפגיעה. אל טופס התביעה יש לצרף את המסמכים הבאים: דו"ח חדר מיון מהטיפול שלאחר הפגיעה או "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה" ממחלקת תאונות עבודה בקופת החולים. בתעודה הרפואית יציין הרופא את האבחנה הרפואית והתקופה שבה אינך מסוגל לעבוד עקב הפגיעה. טופס ויתור על סודיות רפואית, הנמצא בעמוד האחרון של טופס התביעה. אם הפגיעה נגרמה מתאונת דרכים, עליך לצרף דוח מהמשטרה, צילום תעודת ביטוח והעתק מהתביעה לחברת הביטוח. עובד שכיר – אם מסיבות שאינן תלויות בך (מחלה, אבטלה, מילואים וכד’) נעדרת מן העבודה בשלושת החודשים אשר קדמו להפסקת עבודתך עקב הפגיעה, עליך לצרף אל טופס התביעה אישורים על ימי היעדרותך מן העבודה. כמן כן במידה ועבדת במספר מקומות עבודה בשלושת החודשים אשר קדמו להפסקת עבודתך עקב הפגיעה, עליך לצרף אל טופס התביעה תלושי שכר מכל מקומות העבודה. אם בשל הפגיעה בעבודה תבעת פיצויים באמצעות עורך דין גם מצד שלישי שאינו מעסיקך כמו חברת ביטוח, עליך לעדכן את המוסד לביטוח לאומי.

עובד עצמאי

במידה ואתה עובד עצמאי, עליך למלא טופס הפניה לטיפול רפואי לעצמאי טופס 283. וכל יתר התהליך זהה לתהליך של עובד שכיר כאמור לעיל.