דיני עבודה הזכות לשבות = שכר

הזכות לשבות היא אחת משלושת היסודות המרכיבים את חופש העובדים להתאגדות. לצד שני יסודות נוספים, החופש להתארגנות והחופש לניהול מו"מ קיבוצי.

כאשר המטרה של דיני העבודה היא ראשית להגן על העובד ולהבטיח את כבודו האנושי. זכות השביתה הינה זכות יסוד חוקתית אשר הוכרה בפסיקה כחלק מהזכות להתאגדות, היא כלי עזר להשגת מטרה ולא המטרה עצמה.

העובדים נעזרים בכלי זה על מנת להפסיק את הפעילות במקום העבודה או את המשק ולייצר לחץ על הגורמים הרלוונטיים בכדי להשיג את מבוקשם.

הבה נבהיר ראשית הגדרתה של זכות השביתה?

זכות השביתה לא נחקקה כחוק לשמה, אלה נגזרה על ידי בית המשפט העליון מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. משמעותה המילולית של השביתה היא, הפסקת עבודה או סירוב של עובדים לבצע את עבודתם.

שכר עבודה בזמן שביתה

כעקרון בית המשפט פסק, כי עובדים השובתים אינם זכאים לקבל שכר עבודתם. אך פעמים רבות כחלק מההסכמות לסיום השביתה מקבל עליו המעסיק לספוג את כל ימי השביתה בהסדר כזה או אחר, כמו ניקוי חלקי, המרת ימי שביתה בימי חופשה ועוד. המעביד חייב לשלם את שכר עבודתו של עובד אשר הגיע לעבודה גם אם אין ביכולתו לעבוד כתוצאה מהשבתה של חבריו לעבודה. לדוגמה, עובד במפעל יהלומים בנתניה, הגיע לעבודה אך אנשי האחזקה שובתים ובגללם המכונות אינן עובדות, העובד איננו יכול לבצע את עבודתו אך מנגד הוא איננו שובת ומוכן להעמיד עצמו לטובת המעסיק באותן שעות. עובד אשר לא קיבל שכר במקרה שכזה צריך לפנות לעורך דין בכדי שיעזור לו לקבל את המגיע לו.

שביתה בזמן ימי חופשה שנתית

עובד רשאי לצבור ימים לחופשה שנתית. בעבור ימים אלה, הוא זכאי לשכרו.מצד שני עובד השובת איננו זכאי לשכר עבודתו. אולם, עובד שיצא לחופשה אשר אושרה על ידי המעסיק טרם השביתה, יקבל את שכרו כמקובל, כאילו לא הייתה שביתה. חשוב להבהיר כי את ימי החופשה יש לנכות מסך ימי החופשה המצטברים שלו.

שביתה בעת חופשת מחלה

חוק דמי מחלה מפצה את העובד החל מהיום השני בלבד, כלומר, כבור היום הראשון הוא איננו מפוצה אך על היום השני והשלישי הוא יפוצה העלות של 50% משכרו והחל מהיום הרביעי 100% משכרו. עובד אשר נעדר ממקום העבודה בשל מחלה, זכאי לדמי מחלה לפי החוק, גם אם הוא שבת באותה התקופה..

האם השביתה משפיעה על זכאות עובדות לדמי לידה?

דמי לידה נקבעים לפי ממוצע שכר ברבעון האחרון לעבודתה, חלקי 90. כלומר במידה ובאותה העת הייתה שביתה ושכר העובדת נפגע, יפגע גם שכרה בתקופת חופשת הלידה.

תקנות הביטוח הלאומי לקחו זאת בחשבון ועודכנו כי, במקרים אשר לא שולם לעובדת שכרה המלא בשל נסיבות שונות אשר אינן תלויות בעובדת, וביניהן שביתה, יחושבו דמי הלידה על פי השכר המשוער, אותו הייתה מקבלת לו עבדה באותו זמן.

יחסי עבודה בעת שביתה

כאשר עובד שובת לא נקטעת שרשרת יחסי העבודה. כמו הזכות לפיצויי פיטורים, חוק פיצויי פיטורים קובע באופן מפורש כי רציפות בעובדה אינה נפגעת גם כאשר במהלך תקופת העבודה מתקיימת שביתה.

במידה והחלטת לפנות לעורך דין, ערוך בדיקות אודותיו ואל תשכח לשאול גם את השאלות המהותיות והחשובות ביותר.