דיני עבודה תביעת דמי תאונת עבודה חלק ראשון

 

מה מוגדר כתאונת עבודה?

חוק הביטוח הלאומי מגדיר במפורט מהי פגיעה בעבודה, תאונת עבודה או מחלת מקצוע, כהגדרתן בחוק הביטוח הלאומי כמו גם תאונה שאירעה למבוטח בעבודתו, בדרכו אל עבודתו וממנה. גם תקיפה, תוך כדי ועקב העבודה, כולל תקיפה מינית, תיחשב כפגיעה בעבודה, אם היא גורמת לנזק גופני או נפשי ומצריכה טיפול רפואי. תאונה שאירעה למבוטח בזמן שנהג ברשלנות ולא מילא אחר הוראה חוקית או הוראה של מעסיקו בעניין עבודתו לא תיחשב לתאונת עבודה, אלא אם כן עקב אותה תאונה נפטר המבוטח, או נעשה נכה או לא מסוגל לעבוד 10 ימים לפחות, ולולא נהג ברשלנות הייתה נחשבת התאונה לתאונת עבודה.

 

מה עושים בשלב הראשון?

ראשית עלייך לדאוג לטיפול רפואי הולם ומקצועי, לא פחות חשוב עדכן את מעסיקך אודות הפגיעה, ודאג לתיעוד. בכל טיפול רפואי החל מפנייה לחדר מיון או לכל רופא ובכל מסמך רפואי הדגש כי מדובר בתאונת עבודה, מעבר לכך עלייך לוודא כי הדבר אכן נרשם. נכון, כמעט כל דבר הוא בר תיקון, אך עדיף להימנע מתיקונים ושינויים מה שיכול להערים קשיים בשלב מאוחר יותר. הקפד לתעד ולשמור כל מסמך וקבלה, החל בצילומים וקלה בנסיעה במונית. במקרה של תאונת דרכים, אישורי משטרה ודיווח לחברת הביטוח. לא פחות חשוב במידה ומדובר בפגיעה רצינית עלייך לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה או בדיני נזיקין. עורך הדין יכוון אותך ויסייע בידך לעשות את הדברים נכון כדי שלא תיפגע פעם שנייה.

 

את מי תובעים וכיצד?

שני אפיקי תביעה מקבילים עומדים בפני נפגע תאונת עבודה, תביעה של חברת הביטוח ותביעה של המוסד לביטוח לאומי. הם אינם מחליפים אחד את השני אך ישנו קשר הדוק ביניהם. הכלל המנחה בתביעות נזיקין ובתביעות ביטוח נעוץ בעקרון "השבת המצב לקדמותו" RETITUTIO IN INTEGRUM, לא אלה אינן מילות כישוף של הארי פוטר אף כי הן בהחלט קשורות. היינו, שמצבו של הניזוק ביחס לרכוש שנפגע יושווה, במידת האפשר, למצב, בו היה נתון לפני מעשה העוולה, שמצבו לא יהיה גרוע מאשר היה, אך גם לא עדיף ממנו. כלומר לא יוכל אדם לתבוע גם את המוסד לביטוח לאומי וגם את חברת הביטוח ולקבל כפל פיצוי, על כן מחובתו לעדכן את המוסד לביטוח לאומי אודות תביעתו של צד שלישי. כל זאת איננו קשור כלל לשאלות המשפטיות בדבר קיומה או אי קיומה של האחריות ולבחינת הקשר הסיבתי אינני נוגע בהן כלל במאמר זה .

דע לך, כי אם בסיומה של תביעה כנגד חברת הביטוח לדוגמה זכית בפיצוי כולל של 2,000,000 ₪, יקוזזו מסכום זה תגמולי הביטוח הלאומי, במידה ואתה זכאי להם בין אם מדובר במענק חד פעמי ובין אם מדובר בקצבה חודשית כאשר אקטואר עושה חישוב בהתאם לתקופת קבלת הקצבה.

הנתונים משתנים מאדם לאדם ומסיפור לסיפור ומבעל מקצוע אחד לאחר ולכן המלצה חמה שכור את שרותיו של עורך דין המומחה בתחום דיני עבודה או נזיקין בהתאם לגורם אותו הנך תובע.