חובת עריכת שימוע לפני פיטורי עובד

 

חובת עריכת שימוע היא יציר הפסיקה והיא איננה מתוקף חוק, למעשה היא תוצר של פסיקת המערכת המשפטית. אין זה משנה מהי סיבת הפיטורין, חובה זו חלה על כל מעביד במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי כאחד.

טרם השימוע המעסיק מחויב למסור לעובד הזמנה לשימוע על כוונתו לפטרו ולנמק את הטעמים להחלטתו.

חובת המעביד וזכות העובד

חובת השימוע היא חובה מצד המעביד וזכות להזדמנות הוגנת לעובד להשמיע את טענותיו בפני המעסיק, תיאורטית הליך זה אמור להתקיים מבחינה כרונולוגית לפני קבלת ההחלטה לפטר את העובד, אך בפועל בהרבה מקרים אין זה כך. הליך זה צריך להיות בתום לב, על מנת שההחלטה תהיה מקצועית וברה ותינתן לעובד אפשרות כנה ואמיתית להשמיע את דבריו.

כבוד השופט כאמל אבו קאעוד כותב בהחלטתו בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים סע"ש 42715-12-15, אמר

" הלכה פסוקה היא, מימים ימימה, כי זכות הטיעון הינה מזכויות היסוד הראשוניות בשיטתנו המשפטית, ומקום של כבוד שמור לה ביחסי העבודה בכלל, קל וחומר עת נשקלת אפשרות לסיום העסקתו של עובד, בין בדרך של פיטורים ובין בדרך של אי-חידוש חוזה עבודה.זכות הטיעון איננה מטבע לשון, אין לראות בה "טֶקֶס" גרדא שיש לקיימו, מצוות אנשים מלומדה, כדי לצאת ידי חובה. זכות הטיעון נמנית על זכויות היסוד של שיטתנו המשפטית ומטרתה להביא לידי כך שתתקבל החלטה עניינית, מושכלת ומבוררת, תוך מתן תשומת לב מלאה ומשקל ראוי לעמדותיו ולעניינו של מי שעלול להיפגע מן ההחלטה".

בתי הדין לעבודה קבעו כללים באשר לניהול הליך השימוע, עובד זכאי להיות מלווה על ידי עורך דין או כל נציג מטעמו, על פי בחירתו כמו כן חובה לנהל פרוטוקול של ישיבת השימוע. כדי שהעובד יוכל להתכונן לשימוע, על המעסיק לעדכנו מבעוד מועד אודות השימוע אשר יתקיים בעינינו ואודות הסיבות בגינן הוא שוקל לפטרו.

פגמים בהליך השימוע

היה ושימוע אינו נערך כדין, הרי שאין זה תקין, וכל נסיון ליצור הליך שימוע לאחר מכן הינו פסול.

על המעסיק להראות כי העובד לא פוטר מסיבה לא מוסברת או שנטענה טענה אחת אך הוא פוטר בעטייה של סיבה עלומה אחרת.

לסיכום, הליך פיטורי עובדים חייב להיעשות בהתאם לכללים שהותוו בפסיקת בתי הדין כמוזכר לעיל. מעסיקים נדרשים לקיים הליך שימוע לעובדים טרם הפיטורין תוך שעליהם להציג את הטענות האמתיות המופנות כלפי העובדים זמן סביר מראש לפני השימוע. במסגרת בהליך השימוע תינתן לעובדים הזכות להשמיע את טענותיהם תוך מתן משקל ראוי לטענותיהם, וזאת טרם קבלת החלטה סופית בעניינם. עמוד על זכותך ואל תתפשר ובמידה ואתה מרגיש שהצדק עימך פנה לעורך דין מקצועי בחיפה, בירושלים ובתל אביב אשר ינהל את התביעה או את המו"מ עברך.