תביעה, פישור או גישור?

 

מהו פישור?

פישור מלשון פשרה, וויתור. כאשר שני צדדים הנמצאים בסכסוך עסקי מוותרים כל אחד מצידו ומרצונו על חלק מנושא הסכסוך ומגיעים לידי הסכמה. לדוגמא דניאל עבד אצל רונאל תמורת שכר חודשי של 10,000 ₪, לאחר כשנה רונאל לא יכול עוד לשלם לדניאל את משכורתו כפי שהתחייב, בטענה כי הכנסותיו אינם כפי שצפה. דניאל שלח מכתב התראה באמצעות עורך דין למעסיק הנמצא בירושלים. על מנת לחסוך בזמנו היקר של בית הדין לעבודה וניסיון לפשר בין הצדדים ללא הגשת תביעה, בסופו של דבר שני הצדדים נפגשו במשרדו של העו"ד והגיעו להסכמה כי רונאל יעביר לדניאל סכום של 6,000 ₪.

ומהו גישור?

גישור מלשון גשר, מעקף. הגשר יוצר חיבור בין שתי נקודות כאשר הוא עובר מעל הבעיה. כך גם תהליך הגישור אשר מטרתו לייצר הליך לפיתרון סכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט. בסופו של הליך הגישור יצא כל אחד בהבנה ובהרגשה כי הוא הרוויח. לדוגמה, יצחק מכר נכס בשכונת רוממה בירושלים, נתנאל לקח על עצמו את מלאכת התיווך והבטיח נאמנה ליצחק כי הוא יעשה את מרב המאמצים למכור את הנכס במחיר הטוב ביותר. שכר טרחתו של נתנאל עמד על 12,000 ₪. לאחר המכירה עת בא יצחק לשלם לנתנאל את שכר טרחתו הוא פגש במקרה את הקונה שבא לשלם גם הוא שכר טרחה לנתנאל. בלבו של יצחק ניקר החשש כי נאמנותו של נתנאל לא הייתה נתונה רק לו באופן מוחלט וחש כי נתנאל רימה אותו. שני הצדדים נפגשו בבית המשפט הופנו לגישור, אם נתנאל אכן לא פעל בתום לב הוא עלול להפסיד את שכר טרחתו, אם יצחק טועה הוא אמור לשלם את כל הסכום. תהליך הגישור נערך שלא בנוכחות עורך דין מטעם הצדדים, אך לרוב עורכי הדין מגיעים גם הם להליכי הגישור. בתחילה נפגשו שני הצדדים עם המגשר, לאחר מכן פגש המגשר כל צד באופן אישי ולבסוף נפגשו שוב כולם, הצעת המגשר הייתה שיצחק ישלם לנתנאל סכום של 8,000 ₪ זאת מאחר ויצחק התכוון ממילא לשלם שכר טרחה לנתנאל וכך הוא משלם פחות מאשר הוא היה אמור לשלם. מצד שני נתנאל ממילא קיבל שכר מהקונה על אותה עסקה כך שבפועל הוא לא ניזוק.

לסיכום הגישור פתר בעיה כללית גדולה ומורכבת . ולכן גם הפתרון בגישור נדרש ליצירתיות גדולה יותר, בפשרה באמצעות גישור כל צד מוותר מעט ובהסכמה לטובת הפיתרון והשכנת השלום.

בסיום הליך הגישור, הצדדים הופנו לביהמ"ש חזרה שנתן להסכם בינהם תוקף של פסק דין.