האם מותר לפטר עובדת אשר הודיעה על הריונה?

בין המקרים הרבים בדיני עבודה אנו נתקלים לא פעם בפיטורי נשים במהלך תקופת הריונן. היה ונקלעת למצב שכזה בעל כורכך עלייך להיעזר בעורך דין מקצועי, והמובחרים והטובים ביותר מתנקזים על פי רוב לערים הגדולות כמו חיפה, תל אביב וירושלים, אך גם בערים קטנות יותר כמו חדרה או נתניה ניתן למצוא עורכי דין טובים ומקצועיים.

חוק עבודת נשים, תשי"ד 1954 סעיף 9

"לא יפטר מעסיק עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לתקופת לידה והורות אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר להריון; הוראות סעיף קטן זה יחולו הן על עובדת קבועה והן על עובדת ארעית או זמנית ובלבד שהעובדת עבדה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה ששה חדשים לפחות. פיטורי עובדת בשל הריונה אסורים ועל כך אין חולק.

אך נשים רבות אינן יודעות כי גם אם הן עבדו אצל אותו מעסיק תקופה הפחותה מחצי שנה, לדוגמה ארבעה חודשים כי גם אז נאסר עליו לפטרה, אך איסור זה נובע מתוקף חוק אחר.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה , תשמ"ח 1988 סעיף 2א

"לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, כמשמעותו בחוק שירות בטחון [נוסח משולב], תשמ"ו-1986, הצפוי להם, בכל אחד מאלה: (1)   קבלה לעבודה; (2)   תנאי עבודה; (3)   קידום בעבודה; (4)   הכשרה או השתלמות מקצועית; (5)   פיטורים או פיצויי פיטורים.

פסק דין מוביל שניתן בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב- יפו, ע"י כב' השופטת סיגל דוידוב-מוטולה בתע"א 12179-09 ליטל ברנפלד-לוי נ' קניון מודיעין יזום וניהול בע"מ ואח' מיום 2/6/14 (להלן: "פסק הדין"), קבעה כב' השופטת, כי מכיוון והתובעת פוטרה לאחר כארבעה חודשי עבודה, חל עליה האיסור הכללי על הפליה מכוח עקרון השוויון, חובת תום הלב וסעיף 2 (א) לחוק שוויון ההזדמנויות, הקובע כי אין להפלות עובדת מחמת הריונה.

מעסיק גדול או קטן

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה חל רק על מעסיקים המעסיקים שישה עובדים ויותר. אך אין זה אומר כי ביכולתו של בעל עסק קטן לנהוג בעובדיו בחוסר שוויוניות. המעסיק פחות משישה עובדים אל לו להפלות עובדים בשל מינם או גילם. הזכות לשוויון הזדמנויות בעבודה מוכרת כזכות חוקתית, זכות יסוד שהיא מאבני היסוד של החוק במדינת ישראל ועל כן היא חלה על כולם. עובדים בעסקים קטנים נבדלים בכך שהם לא יוכלו לתבוע פיצוי מבלי להוכיח נזק לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ברם, הם יוכלו לטעון לפיטורים שלא כדין במידה והם פוטרו מסיבה סתמית כמו מינם או גילם. כל המעסיקים בלא יוצא מן הכלל כפופים להוראות החוק המגבילות פיטורי עובדות בתקופת הריונן או בתקופת טיפולי פוריות, או המגבילות פיטורים של עובדות או עובדים לאחר שירות מילואים.